SKANÖR&FBO

Regn är kommunens problem, vädret ditt !

Onekligen regnar det ibland. 2014 regnade det ner än vanligt och många drabbades med översvämningar och förstörd egendom som följd. Vi anser det är ett kommunalt problem. Genom bygglov regleras ansvaret och det är 100% kommunens.

Oenig? Fråga andra partier vad de tycker!

fbac

Falsterbo Art Center

Falsterbo Strandbad byggdes nytt 2009 för runt 45 mkr. och har varit ett ekonomiskt fiasko för kommunen under alla år. Nu provas ett nytt grepp som troligtvis kommer att kosta invånarna fortsatt stora summor. Det är beslutat att Falsterbo Strandbad skall bli ett allaktivitetshus med naturum, konsthall, turistbyrå och restaurang. För att göra naturum attraktivt för fågelskådare så gallras strandskogen framför Falsterbo Strandbad för att man lättare skall kunna ”hitta” fåglarna.

Folkpartiets alternativ heter Falsterbo Art Center och är inspirerat av ”Artipelag” på Värmdö.
Detta är Falsterbo Art Center! – http://www.falsterboartcenter.se/

web4hr

Stränderna- vårt ansikte utåt

Det är välkänt att de som väljer att flytta ner till Skanör och Falsterbo gör det p.g.a. våra stränder och naturen.
Stränderna användes året runt av badare, båtfolk, kitesurfare, joggare, flanörer m.m. och detta ger givetvis stort slitage. För att fortsatt vara attraktiva så måste våra stränder underhållas framförallt under sommarmånaderna då trycket är som störst.

Folkpartiet anser att kommunen skall förbättra skötseln på våra stränder så att vi kan mäta oss mot andra populära kustsommarorter när det gäller kvalitén och underhåll på våra stränder.

web4

Skanörs stadspark

Stadsparkerna i Skanör och Falsterbo är till för invånarnas trivsel och välbefinnande. Under de sista decennierna har allt fokus lagts på Falsterbo Stadspark. Vad hände med Skanörs Stadspark?
Stormen 1999 tog en stor del av träden i framförallt södra parken och kommunen har inte återplanterat utan björksly har tagit över och kvävt den ursprungliga växtligheten.
När kommunen äntligen kom till skott med ett nytt ”Naturprogram Vellinge Kommun” efter 24 år så blev det ynka 7 rader om Skanörs Stadspark.

Folkpartiet anser att Skanörs Stadspark skall ha samma bevarande- och skötselplan som Falsterbo Stadspark.

Skanörs hamn-Vår pärla

Skanörs Hamn är en central punkt för många invånare och turister under framförallt sommarmånaderna. Det är Skanörs Hamnförening som på uppdrag av kommunen sköter skötseln av större delen av hamnen som gäller allt som har med båtarna att göra.
Hamnen skall utvecklas liksom annat i samhället och skall vara i symbios med dagens behov men utan att fördärva den själ och den kultur som präglar Skanörs Hamn. Frågan är var fokus på utvecklingen skall ligga om det är på båtliv eller på nöje för alla.

Folkpartiet anser att Skanörs Hamn i första hand skall vara en småbåtshamn och inget ”nöjescenter”.